דלג לתפריט הראשי (מקש קיצור n) דלג לתוכן הדף (מקש קיצור s) דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

בלוגים

איך להתמודד עם עובד עצמאי מדי

יום ראשון 06 ספטמבר 2015

בכל ארגון רואים אותם: שכירים בעלי נפש של עצמאים, גאונים-מוזרים, טאלנטים מוכשרים במיוחד אך בעלי נפש חופשית. הם לא אוהבים לעבוד בצוות, לא מסתדרים עם הוראות, מתקדמים בקצב שלהם ו'שוכחים' לעדכן, משנים נהלים שלא מתאימים להם ובאופן כללי לא צריכים אף אחד. בוודאי לא אתכם, המנהלים הישירים שלהם.

ואתם? לפעמים עליכם להתאים את עצמכם למצב - לפחות במצבים שבהם ברור שהעובד הוא נכס לארגון. ומצד שני, עובד עצמאי מדי משפיע על כל המערכת סביבו, ולא פעם נדרשת היערכות גורפת לעבודה מולו, אתו ובסביבתו. איך עושים את זה בלי לאבד עשתונות, בלי לאבד את העובד ובלי לפגוע בתפוקה ובאווירה? 

מדברים על זה – לשלב תיאום הציפיות יש השפעה עצומה על הצלחת מערכת היחסים ביניכם לבין העובד האולטרה-עצמאי. ראשית יש להבהיר לו שהבחנתם בתכונתו זו ושאתם מודעים למצב, ובמהלך השיחה חשוב להקשיב לו כדי להבין מהיכן צומחת עצמאותו היתרה (אופי? חשדנות? ביישנות? טראומה? סוציומטיות? ניסיון עבר חיובי?).

מביעים דעה – חשוב שהעובד ישמע את דעתכם בנושא, לרבות דרכים ורעיונות להתמודד עם העצמאות שלו. ייתכן שכבר בשיחה הראשונה ניתן לפתור את ה'בעיה' על ידי קביעת כללים, מנגנון עבודה או הצעת חוויה מתקנת. חשוב להבין אילו תנאים נדרשים לעובד כדי להצליח, ובד בבד חשוב להגדיר את ממשק העבודה, על מה אתם מוכנים לוותר ועל מה אתם מתעקשים. 

בודקים את זה – חשוב לבדוק את מסוגלות הארגון לספוג את העצמאות של העובד. בדקו האם מדובר בתנאים שמקשים על שאר העובדים והמנהלים או פוגעים במוטיבציה של שאר אנשי הצוות, גששו אחר חוסר שביעות רצון, קנאה והתנגדות מצד הקולגות – והיערכו בהתאם. לדוגמה, סכמו עם העובד על שיטת עבודה שבה העצמאות היתרה שלו לא תוחצן ולא 'תנקר עיניים'.

מוודאים שזה עובד – השתכנעתם והענקתם לעובד שלכם עצמאות ומרחב פעולה? אל תסתפקו ב'שגר ושכח'. המשיכו לפקח על העובד (גם אם זה נעשה מרחוק), ודאו שהתפוקה שלו ממשיכה להיות גבוהה גם כשהוא לא מעדכן אתכם מדי יום והיו ערניים לתופעות הלוואי השליליות שעשויות לצוץ (גילויי קנאה מצד הקולגות, איבוד שליטה על הנעשה וכו').

מרוויחים מזה - עובדים עצמאיים הם בהחלט אתגר לא קל, אך יש להם גם יתרונות רבים: הם יודעים להפתיע בייזום קשרים עם גורמים חיצוניים, בהצגת תוצרים לפני הזמן, בשיפור דפוסי עבודה מיושנים ובתיקון באגים מורכבים. מנהל ש'יסתכן' באימוץ חלקי של סגנונו מעורר ההשראה של העובד העצמאי יתרום להפיכת הארגון לארגון 'לומד', מתפתח ויוזם.

והכי חשוב – בסופו של יום זכרו שהעובד, עצמאי ככל שיהיה, הוא עדיין עובד - ואתם המנהלים שלו. נכון שיש עובדים הזקוקים ליחס מיוחד ולהתנהלות שונה מהמקובל – אבל בסופו של יום טובת הארגון צריכה לעמוד לנגד עיניכם, וכל ה'הסדרים' הללו שווים רק אם התפוקה הכוללת אכן עולה.

צרו איתנו קשר

כתבו לנו כאן

שדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה


חברות הקבוצה

CreatedByTvuna
המאמץ עלינו!
שלחו קו"ח ותתחילו לקבל הצעות עבודה בדיסקרטיות
בחר קובץ קו"ח
נא לבחור קובץ
קובץ אינו בפורמט תקין (doc, docx, pdf,) או גדול מדי