דלג לתפריט הראשי (מקש קיצור n) דלג לתוכן הדף (מקש קיצור s) דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

בלוגים

מחפשים את השלב הבא בקריירה?
שלחו קורות חיים, אנחנו נדאג לכל השאר.

כיצד ייראה שוק העבודה הישראלי ביום שאחרי הקורונה?

22/04/2020

שוק העבודה השתנה לחלוטין בעקבות המשבר ועבר ברובו למתכונת עבודה מהבית, ניהול מרחוק וצמצום משמעותי של הנוכחות במשרדים. מה מאותם שינויים יישאר איתנו גם אחרי שכל זה ייגמר?

מאת: יעל ברק כהן, סמנכ"לית משאבי אנוש של חברת SQLink

אף אחד לא ראה את זה מגיע, אבל חודש מרץ 2020 שינה את החיים של כולנו לחלוטין. ההנחיות אומרות להישאר בבית, אך אין לנו שום מושג מתי ואם בכלל זה ייגמר. את ההשלכות הקשות של המשבר ספג, בין היתר, שוק העבודה על כל מרכיביו – שכירים ופרילנסרים שהכנסותיהם נעצרו, עסקים קטנים שנסגרו, חברות גדולות ואירגונים שנאלצו להסתגל לעבודה מרחוק – ולכולנו ברור שעולם התעסוקה כבר לא יחזור להיות כפי שהיה. אז מה יהיה ביום שאחרי המגיפה?

זהירות, ספוילר: בסוף עוד נחזור למשרדים
למרות שלפעמים זה נראה כאילו שום דבר כבר לא ייראה כמו שהיה, אפשר להתחיל מצפירת הרגעה: עולם התעסוקה כמו שהכרנו אותו לא ישתנה לחלוטין, אך יתאים את עצמו לכל המשמעויות שנובעות מהמשבר.
אנחנו נחזור למקומות העבודה שלנו, נרשה לעצמנו להתקרב לאחרים, לחזור לחדרי הישיבות ולצאת יחד להפסקות קפה ואף אחד לא יריב על קרטון ביצים או על נייר טואלט. אבל היום שאחרי המשבר ידרוש מסקטורים עסקיים רבים לעשות שינויים, להתגמש, ומהרבה בחינות – אפילו להשתפר.

הזדמנות להעלות את הערך שלכם בחברה
אחד הדברים הראשונים שקרו עם תחילת המשבר הוא החלוקה לעובדים חיוניים ולא חיוניים, מונח משפטי שנוצר לצורך הסדרה של מצבי חירום. אך מעבר לחלוקה הברורה שיצר החוק בנוגע לתחומים השונים במשק, כל מעסיק היה צריך להגיע להחלטות דומות בנוגע לעובדים שלו, ולהחליט, על סמך תרומת העובד לחברה ובהתאם לצרכיה, מי חיוני וימשיך לעבוד, ומי יישלח הביתה.

זה לא כל כך נעים לגלות שאתה לא חיוני למקום העבודה שלך, אבל אם נחשוב על היום שאחרי, יש כאן שיעור חשוב שכדאי ללמוד. עבור כל עובד, מדובר בהזדמנות לשנות את צורת החשיבה, להתחיל להתייחס לעצמו כאל ספק שנותן שירות למעסיק, ולהבין איך לשפר את השירות הזה. מי שיצליחו לעשות את הסוויץ', יוכל ממש להמציא את עצמו מחדש, להעלות משמעותית את הערך שלו בחברה ולהבטיח את מקומו גם בשגרה וגם בזמן משבר.

מדידת ביצועים לפי תפוקה
לא רק העובדים ילמדו להסתכל אחרת על הערך שהם מספקים לחברה, גם המעסיקים מתחילים להבין שכדאי לבחון את הערך של כל עובד בדרכים חדשות. זה התחיל באילוצים שנובעים מתוך המצב – ברגע שהחברה עברה למתכונת של עבודה מהבית, והמעסיק נאלץ לנהל את העסק מרחוק, מהר מאוד הוא גילה שהאופן שבו הוא מדד את הביצועים של העובדים כבר לא רלוונטי.

עד עכשיו, ברוב מקומות העבודה, המעסיק ביצע מעקב על שעות העבודה של כל עובד. אבל כשהעבודה היא מהבית, אין לו שום דרך להמשיך לעשות את זה. מי שזיהו את הבעיה ראשונים עברו כבר בשבועות האחרונים לשיטת ניהול שונה, שקיימת כבר שנים בתחום ההייטק, ושלפיה הביצועים של העובד נמדדים לא לפי שעות העבודה אלא לפי התפוקה שלו בביצוע משימות שהוא מקבל מהמעסיק. הצפי הוא שחלק גדול מהמעסיקים ימשיך להשתמש בשיטה זו גם אחרי המשבר, כיוון שכאשר היא מופעלת בצורה נכונה, היא מוכיחה יעילות רבה.

עבודה מרחוק גם במקצועות המסורתיים
במסגרת המאמצים להמשיך להתפרנס גם במהלך המשבר, לפחות באופן חלקי, גילו הרבה בעלי מקצוע שלא מורגלים לעבודה מרחוק, שגם הם יכולים. לא בכל מקצוע השימוש באפליקציות כמו זום אפשרי (תשאלו את כל מי שחולמת על לק ג'ל כבר שבועות), אבל בהמון מקצועות מסורתיים, שבכלל לא היו פתוחים לאפשרות הזאת (כמו עורכי דין, רואי חשבון, מטפלים למיניהם ועוד), יפתח המשבר הזדמנות להגיע לקהל יעד מרוחק.

תשאלו את משרד החינוך ואת המוסדות האקדמיים – במהלך המשבר הם הצליחו לייצר שגרת לימודים חדשה שמהווה הישג משמעותי עבורם. ייתכן שגם את השלכותיו עוד נראה בעתיד.

זמנם של הסלאשרים
סלאשרים הם אנשים שעובדים לפרנסתם ביותר מתחום אחד. בשנים האחרונות בחרו יותר ויותר אנשים להתפרנס בצורה כזאת, ועכשיו, בעקבות המשבר, יצטרפו אליהם כנראה עוד רבים שיחששו להמשיך להסתמך על מקור פרנסה יחיד, כך שנראה הרבה יותר עצמאים בשוק העבודה. חלקם יחזרו לעבודתם הקודמת אך יוסיפו לה מקור הכנסה נוסף, ואחרים ייאלצו למצוא את עצמם לגמרי מחדש.

כתוצאה מכך, סביר להניח שנראה גם הרבה אנשים שמשנים את הכיוון המקצועי שבו בחרו, אחרי שהזמן בבית וההפסקה הכפויה של העבודה גרמו להם לעשות חשבון נפש ולבחור מחדש את דרכם.

ומה לגבי הנדל"ן?
בשוק הנדל"ן המסחרי, המשבר מורגש היטב. מצד אחד, משרדי ענק מפוארים עומדים ריקים והחברות שמשכירות אותם ממשיכות לשלם סכומי עתק, מצד שני – חללים שמושכרים לטווח קצר כמו מתחמי העבודה המשותפים, שזכו עד תחילת המשבר לביקוש גבוה, נשארים נטושים ללא כל הכנסה מדמי השכירות.

ביום שאחרי המשבר, ייתכן שלא מעט חברות יחליטו לצמצם את שטחי המשרדים בהם הן משתמשות. שוק השכירויות לטווח קצר ייאלץ לעשות חושבים ולהבין איך לצמצם נזקים במצב החירום הבא.

בסופו של דבר, אף אחד לא באמת יודע מה יהיה ביום שאחרי, אבל אין ספק ששוק העבודה יעבור שינוי רציני, הן מבחינת שיטות הניהול והעבודה, הן מבחינת התפיסה של העובדים והן מבחינת ההערכות וההכנות לשגרה ולכל מקרה חירום שלא יהיה.

- קחו את הקריירה שלכם צעד קדימה - משרות דרושים בהייטק>>
- בואו להיות המוח מאחורי פיתוח התוכנות של המחר -דרושים פיתוח תוכנה>>
- רוצים לדעת כמה אתם שווים? טבלאות שכר בהייטק 2021>>

צרו איתנו קשר

כתבו לנו כאן

שדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה


CreatedByTvuna
המאמץ עלינו!
שלחו קו"ח ותתחילו לקבל הצעות עבודה בדיסקרטיות
בחר קובץ קו"ח
נא לבחור קובץ
קובץ אינו בפורמט תקין (doc, docx, pdf,) או גדול מדי