דלג לתפריט הראשי (מקש קיצור n) דלג לתוכן הדף (מקש קיצור s) דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

בלוגים

מחפשים את השלב הבא בקריירה?
שלחו קורות חיים, אנחנו נדאג לכל השאר.

"ובא לי גם רכב" – כיצד תציגו את ציפיות השכר שלכם

25/04/2016

מהנדס צעיר, שרק עכשיו סיים את לימודיו, ניגש לראיון עבודה בחברה גדולה. המראיין שואל אותו: "ומהן ציפיות השכר שלך?" 

"אני מצפה למשכורת של שישים אלף שקלים בחודש, לא פחות!" עונה המהנדס, "אבל זה תלוי בחבילה הכוללת." 

עונה לו המעסיק: "ומה אם אני אגיד לך שהחבילה שלנו כוללת משכורת כזו, עם שישה שבועות חופש בתשלום כל שנה, ביטוח בריאות ושיניים מקיף, חופש בכל החגים, פנסיה מלאה וב.מ.וו חדשה כל שנתיים, מה תגיד על זה?"
"אני אגיד שאתה צוחק!" לועג המהנדס.
"נכון," עונה המעסיק, "אבל אתה התחלת!"

 

למהנדס מהבדיחה יש אומץ, הרבה אומץ, אך למרות זאת המעסיק לא נענה לדרישת השכר שלו. והאמת? זה לא מפתיע. כל מי שניגש אי פעם לראיון עבודה (ובינינו, מי לא?) יודע כי גובה השכר הוא תוצאה של משא ומתן. וכמו בכל משא ומתן, גם בראיון עבודה יש כללים חשובים התורמים להשגת המטרה - תנאי שכר שיגרמו לכם לקום בבוקר במרץ ובשמחה.
הנה כמה טיפים שכדאי לקרוא בדרך לריאיון למשרות הייטק רצויות:

 

מוכנות שווה כסף – ככל שתגיעו מוכנים יותר לראיון העבודה, כך תשפרו את נקודת הפתיחה שלכם במשא ומתן מול המעסיק הפוטנציאלי. מומלץ לערוך 'סקר שוק' בין חברים וקולגות כדי לדעת מהו טווח המשכורות בתחום העיסוק שלכם. אם תגיעו לריאיון ותבקשו משכורת גבוהה יתר על המידה מהמקובל, המעסיק יירתע – וחבל. עוד יותר מתסכל יהיה לגלות בדיעבד שהסיבה היחידה שאתם מרוויחים פחות מעמיתיכם היא שבראיון העבודה לא דרשתם את השכר המגיע לכם.

 

ואם כבר עבודת הכנה – כדאי גם לנסות לברר מה מצבה הפיננסי של החברה, אילו משכורות נהוגות בה, האם לאורך הזמן יש עליות שכר, האם בהסכם ההעסקה יש תנאים נלווים המפצים על משכורת נמוכה יותר וכיו"ב.

 

קשה באימונים, קל בקרב – סוגיית השכר היא נקודת החיכוך העיקרית ביניכם לבין המעסיק. מטבע הדברים המראיין כבר מיומן במצבים כאלו, והוא עלול להפתיע אתכם בכל מיני שאלות וקושיות בנושא. מומלץ להתאמן בבית ולערוך סימולציות- עם בן הזוג, עם אחד החברים או אפילו לבד מול הראי – כדי לוודא שהתשובות 'הנכונות' כבר מוכנות על קצה הלשון ולמנוע 'גמגומים' ותשובות חלקיות.

 

תנאים נלווים לשכר – 'שיעורי בית' נוספים שכדאי להכין לפני הריאיון מתייחסים לרכיבי השכר ולתנאים הנלווים. כשאתם נשאלים על ציפיות השכר שלכם כדאי לענות בפירוט ולדון גם במספר ימי החופשה, בגובה הפנסיה ובשאר התנאים הסוציאליים. אם לא תתייחסו לסוגיות אלו, סביר מאוד להניח שתקבלו את התנאים הקבועים בחוק ולא מעבר לכך.

 

חשוב לדעת: בחברות רבות, ובעיקר בחברות היי-טק, התנאים הנלווים הם חלק בלתי נפרד מהתגמול, ולעתים הם אף מהווים תחליף לשכר גבוה. בין ההטבות ניתן למצוא סמארטפון, טאבלט, לפטופ, נסיעה בנתיב המהיר, ביטוחים, כרטיסי מזון ועוד. לחלופין, בחברות סטארט-אפ נהוג לחלק אופציות במקום שכר גבוה. ריבוי התנאים עלול לבלבל, ועל כן בדקו היטב מה כולל השכר שלכם, אילו תנאים הם 'בונוס' ואילו מהווים פיצוי בגין שכר נמוך יותר, האם יש תשלום עבור שעות נוספות או שהשכר שלכם הוא גלובלי וכיו"ב.

 

בנחישות וברגישות - החלטתם מהו טווח השכר הרצוי מבחינתכם? למרות הסיטואציה המלחיצה אל תתביישו לבקש אותו. מעסיקים מעריכים מועמדים שאינם חוששים להביע את דעתם. עם זאת, בקשו את המגיע לכם – אל תדרשו. הגבול בין אסרטיביות לכוחניות הוא דק, ומועמד תובעני מדי ייצור אנטגוניזם ויחמיץ את המטרה.

 

גמישות, גמישות, גמישות – אחד העקרונות המרכזיים והקריטיים בכל משא ומתן הוא לגלות גמישות ולא להתבצר בעמדה שלכם. מעוניינים במשכורת בגובה מסוים? כדאי להציג למראיין טווח שכר שעבורו תהיו מוכנים לעבוד. אם תתעקשו על סכום מסוים, המעסיק עלול לסרב מראש. גלו גמישות גם בכל הקשור לתנאים הסוציאליים, ו'בתמורה' בקשו לקבוע אבני דרך לשיפורם.

 

העיקרון הוא פשוט: הצלחתו של כל משא ומתן, לרבות בראיון עבודה, תלויה ביכולת ליצור מצב של win-win, קרי שכל הצדדים מרגישים שביעות רצון מהתוצאות. כשצד אחד מגלה גמישות, הצד השני יגלה אף הוא יותר גמישות. ואם המעסיק יצא מהמפגש אתכם בתחושה טובה – יש סיכוי שיותר כסף ייכנס בסוף כל חודש לחשבון הבנק שלכם.

לסיכום: אם תבקשו שכר נמוך מדי, עם הזמן תחושו מתוסכלים. אם תגזימו בדרישותיכם, אתם עלולים להידחות כמו המהנדס הצעיר והיהיר. התכוננו בקפידה לריאיון, האמינו בעצמכם וביכולותיכם, בקשו את המגיע לכם - ועשו זאת בתבונה, בהיגיון ובנועם.

צרו איתנו קשר

כתבו לנו כאן

שדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה


CreatedByTvuna
המאמץ עלינו!
שלחו קו"ח ותתחילו לקבל הצעות עבודה בדיסקרטיות
בחר קובץ קו"ח
נא לבחור קובץ
קובץ אינו בפורמט תקין (doc, docx, pdf,) או גדול מדי