דלג לתפריט הראשי (מקש קיצור n) דלג לתוכן הדף (מקש קיצור s) דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

בלוגים

מחפשים את השלב הבא בקריירה?
שלחו קורות חיים, אנחנו נדאג לכל השאר.

הקורונה כמאיץ דיגיטלי

22/04/2020

היום שאחרי הקורונה יגיע. בינתיים אנו מאותגרים חדשות לבקרים בהתמודדות עם השלכות המשבר, צמצום פעילות ואף עצירתה, צמצום כ"א, קשיי נזילות, התמודדות עם ספקים ורשויות, והכל בתנאי אי ודאות לגבי המחר.

**מאת גלעד רבינוביץ

הקורונה זרקה אותנו למים ולא תמיד עם גלגל הצלה; משבר הקורונה מסב נזקים כלכליים גדולים, כשלצידם נבנית תרבות עסקית חדשה שמביאה עימה שינוי משמעותי הכולל שימוש מתרחב בטכנולוגיה, תוך שאנו מתבססים עליה ברמה היום יומית, ויותר מתמיד. הקורונה חיברה אותנו לטכנולוגיה עד כדי תלות שמחייבת כל ארגון לשלב את הדיגיטל כחלק מהותי ובלתי נפרד מתהליכי העבודה וחיי היום יום.

המושג Digital Transformation היה Baz Word שגור ופופולרי. נעשה בו שימוש מילולי רב אך היישום המעשי בשטח היה מועט. העכבות ביישום נבעו מסיבות שונות; החשש משינוי לצד הצורך בשינויים תרבותיים ופרסונליים בתוך הארגון, מגבלות תקציביות, סדרי עדיפויות, טיעוני אבטחת מידע וסייבר וכמובן טכנופוביה ששכיחה בקרב מנהלים הרבה יותר ממה שמוכנים להודות. הקורונה "הקפיצה" אותנו לעידן חדש, מעידן ה- Digital Transformation לעידן ה- Digital Leap.


המציאות החדשה הציבה לפתחינו אתגרים אשר כופים על כל ארגון חפץ חיים לפעול, ומהר. הרצון לשרוד דחף אותנו לאמץ וליישם טכנולוגיות שרק אתמול הסברנו קבל עם ועדה שעדין מוקדם להשתמש בהן, שהן אינן בשלות די, שהארגון אינו מוכן, שזה יקר מדי, שמה שקיים מספיק מתקדם ויעיל ועוד שלל טיעונים, תירוצים ושאר ירקות.


כל מי שבקיא ביישום מערכות מידע וטכנולוגיות חדשות בארגון, יודע שהדבר נעשה על בסיס מתודולוגיה ונהלים שמגדירים תוכנית עבודה, שלבים סדורים, תכנון פיילוט, הגדרת קריטריונים להצלחה ושמירה על דרכי נסיגה למקרה שהיישום החדש יקרוס. "בזכות" הקורונה אנו חווים קיצור משמעותי בשלב הפיילוט, ולעתים מימוש מידי ואף קפיצה ישירה לייצור – Production.


שינוי והתאמת תהליכים, התאמות ארגוניות ושילוב והטמעת טכנולוגיות חדשות נעשות היום בין יום, מגוון יישומים וטכנולוגיות שהיו בתהליכי ניסוי בארגונים או בשלבי חדירה ראשוניים לשוק הפכו במיידית למציאות חיה שבאמצעותה מתקשרים, עובדים ואף מייצרים.


העבודה מהבית הייתה אחת הסוגיות שהיוותה נושא לדיונים רבים באשר להיתכנותה וכדאיותה, רבים מהארגונים, במיוחד במגזר הציבורי התחבטו בדרך שילובה בתקנות הארגוניות ולא תמיד הגיעו לכלל החלטה. היום העבודה מהבית הינה בגדר הנחיה כחלק מהתקנות.


ישיבה או פגישה שרק אתמול לוו בדיון לגבי מקום המפגש עברו למסך המחשב ובמקום מיקום נשלח קישור להתחברות, וראה זה פלא, מלבד הגמישות במציאת זמן ביומן והחיסכון שבזמן הנסיעה למקום המפגש, הפכו הפגישות והישיבות הווירטואליות להרבה יותר ממוקדות וענייניות ומתוך כך גם לקצרות יותר.


עולם הלימוד המקוון שמחכה לפרוץ כבר מספר שנים הפך לברירת המחדל במוסדות האקדמיים ונמצא בתהליכי הטמעה גם בבתי הספר. ברור כעת שהלימוד המקוון הפך בין יום למרכיב מרכזי במערך הלימוד ועל מוסדות הלימודים, המורים והמרצים להכשיר את עצמם בתחום ולהתאים את השיעורים ודרך העברתם. נכון, עוד יש לנו מה לשפר, אך הסיטואציה חייבה אותנו להתמודד עם הסוגייה שנטינו להדחיק.


אתרי הקניות והאפליקציות של הרשתות הקמעוניות שעד לפני רגע דשדשו, מהווים כיום את עיקר עסקי המסחר ויותר מתמיד הם ערוץ הרכישה המרכזי. דרך מסחר זו חייבה את הרשתות לגייס מלקטים ושליחים במטרה למלא אחר דרישות הקהל, והם מתמודדים היום בפתיחת צוואר הבקבוק שנוצר בשל השימוש הגובר בערוץ הדיגיטלי.


שירותי רפואה דיגיטליים, שעד אתמול היו בתהליך ראשוני של הטמעה, הינם כעת המציאות. השימוש באפליקציות הבנקים ושאר המוסדות הפיננסיים הפך לאמצעי התקשורת המועדף ע"י לקוחות רבים שעד אתמול נמנעו מלהשתמש בו, בתחום של אתרי היכרויות, מקום הפגישה המועדף הינו ע"ג המסך למעט אלו שמעדיפים את הסופרמרקט.


כדי להשלים את המהלך, למצות את תועלות הדיגיטל ולהביאן למקסימום, נדרשות פעולות נוספות שאני מעריך כי אותן נשכלל עם הזמן. בכלל זה נידרש להתאמת נהלים ארגוניים לעבודה דיגיטלית, לפיתוח כלי בקרה ומתודולוגית מדידת תפוקות לעובדים מהבית, להתאמת רגולציות וחוקי מדינה, כמו גם התאמת שיטת הניהול למציאות שבה המנהל והמנוהל מתראים בחלק נכבד מזמן העבודה ע"ג המסך. לכל זה אנו נדרשים לגלות בעיקר פתיחות וגמישות מחשבתית ופחות חששות. זה לא הזמן לטכנופוביה!


במרבית הארגונים האצת המעבר לדיגיטל באה ככורח עקב המציאות החדשה שנכפתה. ברור לכולנו שהחזרה לאחור אינה אופציה ושהארגון שלנו כיום שונה משהיה לפני עידן הקורונה. חשוב שנבין כי גם המתחרים שלנו צעדו קדימה וכדי להמשיך להתמודד עם המציאות החדשה של "אחרי הקורונה", עלינו להשלים בטוב את השינוי הדיגיטלי שנכפה עלינו.
היום יותר מתמיד, ארגון שלא ישכיל למנף את השינויים, יתקשה להתמודד בתחרות מול אלה שעשו את הצעדים המתבקשים קדימה. אנו נמצאים בעיצומה של תקופה בה יש לבצע את "הקפיצה הדיגיטלית" לעולם טכנולוגי יותר, מהיר יותר ובתקווה גם טוב יותר, אחרת פשוט נישאר מאחור.

**גלעד רבינוביץ הינו מנכ"ל קבוצת SQLink, ספקית פתרונות ושירותים במגוון עולמות הטכנולוגיה

 

- קחו את הקריירה שלכם צעד קדימה - משרות דרושים בהייטק>>
- בואו להיות המוח מאחורי פיתוח התוכנות של המחר -דרושים פיתוח תוכנה>>
- רוצים לדעת כמה אתם שווים? טבלאות שכר בהייטק 2021>>

צרו איתנו קשר

כתבו לנו כאן

שדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה


CreatedByTvuna
המאמץ עלינו!
שלחו קו"ח ותתחילו לקבל הצעות עבודה בדיסקרטיות
בחר קובץ קו"ח
נא לבחור קובץ
קובץ אינו בפורמט תקין (doc, docx, pdf,) או גדול מדי