דלג לתפריט הראשי (מקש קיצור n) דלג לתוכן הדף (מקש קיצור s) דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

בלוגים

מחפשים את השלב הבא בקריירה?
שלחו קורות חיים, אנחנו נדאג לכל השאר.

הטובה, הרעה והמשפיעה: דירוג שפות הפיתוח של העשור האחרון

28/01/2020

בעשור שבו מדעי המחשב הפך למקצוע שרבים עורגים אליו, מעניין לבדוק מה קרה בתחום הפיתוח- אילו שפות כיכבו, כוכבם של אילו מתחיל לדעוך ומה צפוי בשנים הקרובות? כל הסקרים החשובים והנתונים המעניינים על תחום הפיתוח בעשר השנים האחרונות.

עשור חדש הוא הזדמנות מצוינת להסתכל אחורנית על מה שעבר ענף ההייטק ולבחון את הסטטיסטיקות. מי היו שפות הפיתוח המובילות, אילו מהן הצליחו לבסס השפעה משמעותית בזמן הקצר ביותר ואצל מי מהן כבר אבד הניצוץ? הנה התשובות:


המנצחת הגדולה של Stack Overflow
אתר Stack Overflow שהחל לבדוק מגמות בתחום הפיתוח בשנת 2011 פרסם באותה שנה סקר מפתחים שאותו מילאו 2,532 גולשים. קפיצה מהירה ל-2019 – ואת הסקר מילאו לא פחות מאשר 90 אלף מפתחים.
לאורך כל העשור נבחרה בסקרים של האתר אותה השפה ברשימת 5 השפות המובילות : JavaScript. זוהי גם השפה המובילה לשנת 2019 (70% מהמפתחים בחרו בה בסקר האחרון). אחד ההסברים לפופולאריות של JavaScript הוא ההשפעה הגדולה שהייתה לה על עולם הפיתוח. Frameworks כמו Node.js ו-AngularJS אפשרו להשתמש בה גם לצד ה-Client וגם לצד ה-Server והיכולת הזו להשתמש באותה טכנולוגיה לצורך שימושים שונים היא לא פחות מאשר שינוי תפיסה בענף.

אחריה ברשימת חמש השפות המובילות הופיעו גם HTML/CSS (63%), SQL (57%) Python (39% ) ו-(Java (39% ). פרט ל-HTML כל השפות המובילות של 2019 הובילו את הרשימה גם בשנים 2017-2013, כך שלמרות ההתפתחויות הטכנולוגיות המהירות והמרובות בענף יש כנראה גם דברים שנשארים יציבים.


מלכת חיפושי הרשת
על פי חיפושים שבוצעו במנועי חיפוש הפופולריים ביותר (גוגל, ויקיפדיה, יאהו, באידו, בינג, אמזון, MSN וכו’) אפשר לזהות את מגמות נוספות: ב-2010 השפה שעמדה בראש החיפושים היא Python, שנכנסה לשוק העבודה הישר מספסלי האקדמיה והצליחה מאוד בזכות התמציתיות, השימוש הפשוט והפונקציונליות שלה. ב-2011 וב-2012 את ראש רשימת החיפושים הובילה שפת Objective C וב-2013 Transact SQL; ב-2014 כיכבה JavaScript, 2015 הייתה השנה של Java ו-2016 של GO; ב-2017 שפת C הייתה מלכת החיפושים וב-2018 Python חזרה לראש הטבלה, הפעם בזכות השימוש השכיח שנעשה בה בתחום ה-Machine Learning.


המובילות במבחנים בראיונות עבודה
חברת KARAT, המנהלת את תהליכי גיוס העובדים של חברות הייטק מהמובילות בעולם, אספה גם היא נתונים מעניינים. ב-3 השנים האחרונות היא בדקה באילו שפות משתמשים המראיינים בראיונות העבודה הטכניים. שתי שפות נתגלו כמי שצועדות בראש: Java ו-Python. 2 השפות הללו מובילות בפער ענק על 3 שפות שכיחות נוספות בראיונות עבודה: JavaScript, C#, ו-C++. מנתונים של חברת SQLink (נכון לסוף 2019), השפות הנדרשות ביותר בקרב חברות ההייטק בישראל הן Python ,Java, C++, Node.js ו-GO.

 

 

השפה שהשפיעה ביותר על תחום הפיתוח
על פי תוצאות הסקר של אתר Stack Overflow השפות בעלות ההשפעה הגדולה ביותר בפרק זמן קצר על עולם הפיתוח הן Ruby ו- Ruby on Rails. מפתחים מנוסים כנראה יסבירו לכם שהסיבה לכך היא שמדובר ב-Framework ששינה לתמיד את הפיתוח ל-WEB, – מספיק שתכתבו מספר פקודות מצומצם וקיבלתם אפליקציה בסיסית שכבר עובדת.


האהובה ביותר לעומת זו שתעדיפו לשכוח
גם למפתחים יש רגשות עזים והם באים לידי ביטוי ביחסי האהבה-שנאה לשפות פיתוח מסויימות. השפה השנואה ביותר לשנת 2019 היא השפה הוותיקה VBA שנבחרה ברוב קולות על ידי ממלאי הסקר של Stack Overflow (75.2%). אגב, זו לא הפעם הראשונה וכנראה גם לא האחרונה ששפה זו זוכה בכבוד המפוקפק הזה. אחריה ברשימת השנואות נמצאות Objective C עם 68.7% ו- Assembly עם 64.4%. אבל, השפה האהובה ביותר היא Rust, שאותה בחרו 83.5% ממלאי הסקר ואחריה בתיקו Python ו-Typescript עם 73.1%.


והרי התחזית לשנים הקרובות
אי אפשר לסגור רשימת סיכום עשור מבלי לחזות מגמות חדשות. אז זה מה שצפוי לנו בשנה הקרובה: בכל הקשור לשכר, על פי נתוני 2019 של Stack Overflow, אלה 6 השפות שכנראה ימשיכו להבטיח למפתחים בהן את המשכורות הגבוהות ביותר (על פי סדר יורד): Clojure, C#, GO, SCALA, ELIXIR ו-RUBY.

 

 

Java הפופולארית כבר שנים רבות עושה רושם שחווה מגמת ירידה. אפשר להניח שזה קורה בגלל הקידום הבולט שגוגל עושה ל- Kotlin. JavaScript כנראה לא תאבד מהפופולאריות שלה גם בשנה הקרובה, כך שעבור מי שמעוניין לפתח ל-WEB זו עדיין השפה המובילה.


למעוניינים בקריירה בתחום ה-Data Science כדאי ללמוד השנה שתי שפות: R ו-Python, ומי שמעוניין לפתח עבור Apple כדאי שיבחר ב-Swift.
ולסיום, אם אתם מפתחים ותיקים שרוצים להתחמש השנה בשפה חדשה, הימור חכם יהיה ללמוד GO, שהופכת לשפה המובילה של גוגל בפרויקטים החדשים שלה ומסתמנת כלהיט של השנים הקרובות.

צרו איתנו קשר

כתבו לנו כאן

שדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה


CreatedByTvuna
המאמץ עלינו!
שלחו קו"ח ותתחילו לקבל הצעות עבודה בדיסקרטיות
בחר קובץ קו"ח
נא לבחור קובץ
קובץ אינו בפורמט תקין (doc, docx, pdf,) או גדול מדי