דלג לתפריט הראשי (מקש קיצור n) דלג לתוכן הדף (מקש קיצור s) דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

בלוגים

מחפשים את השלב הבא בקריירה?
שלחו קורות חיים, אנחנו נדאג לכל השאר.

המדריך המלא לרילוקיישן בהייטק

28/07/2016

עבור אנשי הייטק רבים, הדובדבן שעל הקצפת בקריירה בתחום הזה הוא הסיכוי הגבוה יחסית להגשמת חלום העבודה בחו"ל. לעבוד וכמובן שגם ליהנות מכל המשתמע מחיים במדינה אחרת-שיפור איכות החיים, חיים רגועים יותר, תרבות חדשה, חוויות והתנסויות חדשות, התקדמות מקצועית ופיננסית.

אבל לא כל תהליך של מעבר לחו"ל מצליח, בכל זאת, מדובר בתהליך מורכב ובאתגר כפול: עבודה חדשה בענף שהוא גם ככה תובעני במיוחד ובמקביל גם שינויים רבים בפן האישי בכל תחומי החיים כמעט. ואתם יכולים להיות בטוחים בכך שככל שמעורבים בתהליך בני משפחה- בן/בת זוג וגם ילדים, כך המצב מורכב עוד יותר.

ולכן, החלטתם לבצע רילוקיישן? עליכם להתכונן היטב מראש ולסגור את כל הקצוות. 

הנה 8 נקודות חשובות שאתם חייבים לקחת בחשבון לקראת הרי לוקיישן בכדי להיערך בהתאם:

1. ציפיות יש רק בכריות: נתחיל דווקא בחדשות הטובות- אתם לא לבד בעסק הזה, כך שאם אתם מבצעים רילוקיישן בהייטק במסגרת עבודה בחברה ישראלית, אתם יכולים לצפות למספר הטבות מהחברה המעסיקה: נסיעה לחו"ל להכרות מקדימה עם האזור וארגון ראשוני, תשלום של שכר הדירה, כיסוי הוצאות החינוך של הילדים, ליווי של עורך דין לטיפול בכל הקשור לויזה, שליחת ציוד לחו"ל, קבלת כרטיסי טיסה אחת לתקופה לביקורי מולדת. 

מה כדאי לעשות? חשוב מאוד לוודא שכל ההטבות הללו אכן ניתנות על ידי המעסיק עוד לפני החתימה על החוזה.

2. בית הרחק מהבית: במעבר לחו"ל למשך תקופה ארוכה הבית בו תגורו הוא התשתית הבסיסית החשובה ביותר. בטוח שלא בא לכם לארוז את כל המשפחה ולנדוד אלפי מיילים רק בכדי לגלות חתול בשק בדמותו של בית מרופט באזור שבו עדיף לא להסתובב לאחר השעה 20:00 בערב, נכון או שלא? 

מה כדאי לעשות? לבדוק היטב מה המעסיק מספק לכם: תשלום שכר הדירה בנפרד או כתוספת מימון במשכורת? סיוע במציאת מקום המגורים או שמא אתם צריכים לעשות זאת בעצמכם? ואם כן, באיזה סטנדרט מדובר? מהו גודל הבית או הדירה, היכן ממוקם, האם רהיטים כלולים או לא ומי משלם את החשבונות השוטפים? 

חשוב לסדר את כל הדברים הללו עוד לפני המעבר לחו"ל. שימו לב לעניין חשוב נוסף- יש מעסיקים שנותנים מענק מימון מגורים לתקופת החודשים הראשונים למעבר ולפעמים יש מענק הסתגלות הכולל רכישות בסופר, קניית רהיטים ואפילו רכב. ואם כבר רכב, אז חשוב גם לבדוק באיזה רמת רכב מדובר והאם ההוצאות החודשיות הנלוות לו גם כלולות.

3. לא כל הנוצץ זהב: משרות בחו"ל מלוות בד"כ בשכר גבוה ממשכורות הנהוגות בישראל לעיתים מדובר אף בפער של 10-20 אחוזים. אבל, אל תסונוורו מהשכר בנפרד מיוקר המחיה באותה מדינה. בניו יורק, למשל, רק 20% משכר הברוטו ייכנסו בסופו של דבר לכיס שלכם.

מה כדאי לעשות? בצעו בירור מקדים על המדינה אליה מתכוונים לנסוע ועל עלויות המחיה בה וודאו שיש התאמה בין השניים.

4. מסים, מסים, מסים...: הגיוני להניח שלא תשמחו לשלם מס כפול- גם במדינה שבה תגורו וגם בישראל.

מה כדאי לעשות? הכירו היטב את החוק: עובד שגר בחו"ל וניתק את מרכז חייו מישראל במהלך השהות, לא חייב לשלם מס על אותה התקופה. כמו כן, עובד ששהה בישראל פחות מ-30 ימים במהלך שנת המס, או ששהה פחות מ-183 ימים בשנת המס ויחד עם השנתיים שקדמו לה פחות מ-425 ימים, גם הוא לא נחשב תושב ישראל. שימו לב- כדי להקטין את הסיכוי שתצטרכו לשלם מס כפול, עליכם: למכור או להשכיר את הדירה בארץ ולסגור חשבונות בנק.

5. וגם... (איך לא?) ביטוחים: בכל מדינה יש חוקים משלה, לרבות ביטוחי בריאות וזכויות עובדים. יחד עם זאת, זה שאתם עוברים לגור בחו"ל לא פוטר מתשלומי ביטוח לאומי וביטוח בריאות בארץ, כל עוד לא עברו שנתיים מאז המעבר. אגב, גם לאחר מכן חשוב לבצע ניתוק תושבות לצורכי מס, אחרת תמצאו את עצמכם חסרי זכויות כשתחזרו.

מה כדאי לעשות? בררו בביטוח הלאומי איזה הסדר מיוחד קיים עבור תושבים אשר מתכננים שהות ארוכה בחו"ל, התייעצו עם אנשי מקצוע (כמו רואה חשבון למשל), בדקו אם המעסיק דואג לכיסוי ביטוחי פרטי של אובדן כושר עבודה, נכות מתאונה, חיים ובריאות ואם לא, בחרו במסלול ביטוח בריאות המיועד למי שמבצע רילוקיישן בהייטק לעבודה בחו"ל. גם התייעצות עם חברות השמה בהייטק המתמחות במשרות רילוקיישן עשויה להועיל.

6. כגודל הציפייה, כך האכזבה: אין גרוע מאשר לפנטז במשך שנים על משהו, להשיג אותו ואז לגלות שהמציאות שונה לחלוטין ממה שדמיינתם. עלויות מחיה, מזג אוויר קשה, שוק תרבותי, בעיות שפה ותחושות בדידות ודיכאון. 

מה כדאי לעשות? כנראה שאין דבר כזה יותר מידי הכנה מראש: אספו כמה שיותר אינפורמציה על התפקיד ועל מדינת היעד, דברו עם אנשים שכבר חיים שם, סעו לביקור מקדים, ואם צריך יותר מאחד אז אל תתעצלו. למדו את השפה המקומית וחזקו את האנגלית, למדו על התרבות העסקית באותה מדינה, אתרו ישראלים המתגוררים שם או כאלו שהתגוררו בעבר ובקשו מהם המלצות וכמובן, למדו על התרבות של המקום.

7. אנחנו נשארים בארץ... : אפשר אולי להוציא אתכם מישראל, אבל לא בטוח שאפשר להוציא את ישראל מהלב שלכם. ובקיצור, עם כל הכבוד לחלומות ולשינויים, לפעמים המרחק מהמוכר והאהוב לא מיטיב עם ההתאקלמות.

מה כדאי לעשות? פשוט לשמור על קשר עם החברים הוותיקים ועם בני המשפחה המורחבת שנשארים בארץ וגם לבנות רשת של קשרים חדשה ולהתחבר למשפחות ישראליות אחרות המצויות ברילוקיישן בהייטק או בכל תחום אחר, עוד לפני הנסיעה.

8. ואם כבר געגועים: אתם בוודאי תרצו גם לקפוץ לארץ מידי פעם. 

מה כדאי לעשות? אל תפספסו מספר סעיפים חשובים שצריכים להופיע בהסכם העבודה החדש שלכם. וודאו שקיימים בו הסעיפים הבאים: ימי חופשה במהלך החגים היהודיים וכרטיסי טיסה אחת לתקופה לצורך חופשות מולדת.

צרו איתנו קשר

כתבו לנו כאן

שדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה


CreatedByTvuna
המאמץ עלינו!
שלחו קו"ח ותתחילו לקבל הצעות עבודה בדיסקרטיות
בחר קובץ קו"ח
נא לבחור קובץ
קובץ אינו בפורמט תקין (doc, docx, pdf,) או גדול מדי